First slide First slide First slide

Swanson Polska - Blog o zdrowiu

ZIOŁOWE SPOSOBY NA CODZIENNE DOLEGLIWOŚCI

ZIOŁOWE SPOSOBY NA CODZIENNE DOLEGLIWOŚCI

Nawet, kiedy jest się okazem zdrowia, zawsze może się trafić słabszy dzień. Najczęściej narzeka się na bóle głowy i brzucha, bóle mięśni, nerwobóle czy ból zębów, które mogą mieć różne źródła. Zazwyczaj – jeśli nie są powodowane większymi, złożonymi schorzeniami, są łatwe do zwalczenia. Można to robić na dwa sposoby – z wykorzystaniem specjalistycznych preparatów medycznych lub… ziół, których stosowanie jest znacznie bezpieczniejsze, a wcale nie mniej skuteczne. Sprawdzimy, co na temat skuteczności ziół na codzienne dolegliwości mówią badania naukowe.

Zioła, które leczą

Ziołolecznictwo, znane od wieków, cieszące się ogromną popularnością, a przede wszystkim – dowodami na skuteczność, obecnie nie należy do najbardziej cenionych metod na poprawę jakości zdrowia, choć powoli daje się zauważać powrót do takich sposobów leczenia. Najczęściej jednak zioła docenia się głównie ze względu na ich walory smakowe – wiele mówi się o mieszankach ziół do różnego rodzaju potraw, ziołach włoskich czy tajskich, cudownym oregano, bez którego nie ma spaghetti czy klasycznym czosnku. A tymczasem to, co stosuje się w kuchni, doskonale sprawdzi się także w… domowej apteczce, w mniej lub bardziej przetworzonej formie. Większość ziół, które codziennie wykorzystuje się w kuchni podczas gotowania, ma swoje większe zastosowanie i duże znaczenie dla zdrowia. Warto przyjrzeć się z bliska niektórym niepozornym ziołom czy przyprawom, które poza podbijaniem smaku, podnoszą także odporność organizmu lub mogą pomóc zwalczyć mu niektóre dolegliwości. Poniżej przedstawimy kilka z nich.

Cynamon

Cynamon to popularna przyprawa, którą docenia się szczególnie w okresie zimowym. Trudno wyobrazić sobie bez niego pierniki czy rozgrzewającą herbatę, jednak jego charakterystyczny smak i aromat nie są jedynymi zaletami. Cynamon, czyli zmielona kora cynamonowca cejlońskiego, zawiera związek o nazwie aldehyd cynamonowy, który odpowiada za dobrze znany smak i zapach przyprawy, ale przede wszystkim wykazuje właściwości lecznice – antynowotworowe, może zapobiegać chorobom neurodegradacyjnym i wspomagać ich leczenie. Cynamon ma także silne działanie przeciwutleniające, pomaga zwalczać stany zapalne i wykazano, że obniża poziom cholesterolu, cukru i trójglicerydów we krwi. Ponadto, cynamon należy do termogeników, czyli substancji, które przyczyniają się do przyspieszania przemiany materii i spalania tłuszczu. Jest więc niezbędny w diecie tych osób, która walczą z nadwagą i chcą zrzucić zbędne kilogramy.

Mięta pieprzowa

Zna ją każdy – nadaje smak gumom do żucia, cudownie komponuje się z gorącą herbatą zimą lub zimną wodą latem, miętowe lody są wyjątkowo orzeźwiające, zaś czekolada z miętą to jedno z najciekawszych połączeń smakowych. Jednak mięta jest wyjątkowa nie tylko ze względu na swój smak i aromat, ale także z powodu wielu właściwości zdrowotnych. Od wieków stosowana jest w medycynie ludowej i aromaterapii, a olejek miętowy bardzo często wykorzystywany jest przy aromaterapii. Mięta pomoże rozprawić się z bólami żołądkowymi i problemami gastrycznymi, przeciwdziała wzdęciom i zaparciom, zwalcza także nudności. Działa odświeżająco i rozluźniająco, a wdychanie jej aromatu może pomóc podczas bólu głowy oraz w przypadku kataru – ułatwia oddychanie.

Kurkuma

To jedno z bardziej niepozornych ziół. Jej korzeń łatwo pomylić z imbirem lub topinamburem, za to koloru nie sposób pomylić z niczym – kurkuma jest silnym, żółto-pomarańczowym barwnikiem, często wykorzystywanym w przemyśle spożywczym. To właśnie jej zawdzięcza się „jajeczną” barwę makaronu, piękny, żółty rosół, można nią barwić ryż i kaszę, by urozmaicić dania, to także nieodłącznym składnik mieszanki przypraw curry. Jej smak i aromat są w zasadzie niewyczuwalne, jednak ogrom właściwości prozdrowotnych jest naprawdę zadziwiający. Kurkuma zawiera kilka związków o właściwościach leczniczych, z których najważniejszym jest kurkumina. Jest ona bardzo silnym przeciwutleniaczem, który nie tylko pomaga zwalczać uszkodzenia oksydacyjne, odpowiedzialne za wiele chorób i starzenie się organizmu, ale też wzmacnia własne enzymy przeciwutleniające. Kurkumina wykazuje też silne działanie przeciwzapalne, porównywalne do działania silnych substancji farmaceutycznych. Idealnie sprawdzi się jako dodatek do napojów podczas przeziębień (wespół ze wspomnianym cynamonem), powinna być tez nieodłącznym składnikiem zup, nie tylko dla podbicia ich koloru, ale także dla zwiększenia właściwości korzystnych dla zdrowia.

Podobne właściwości będzie wykazywał imbir, dobrze znany w medycynie alternatywnej naturalny środek na przeziębienia, który posiada silne właściwości przeciwzapalne.

Tymianek, majeranek, geranium, rozmaryn i oregano

Te niezwykle popularne w kuchni zioła są równie dobrze znane ze swoich prozdrowotnych właściwości, szczególnie jeśli chodzi o schorzenia górnych dróg oddechowych. Tymianek, rozmaryn i majeranek doskonale udrażniają zatkany nos, dlatego aromaterapia z naturalnymi olejkami z tych ziół jest często stosowana podczas przeziębień. Oregano z kolei wykazuje silne właściwości bakteriobójcze, przeciwzapalne i przeciwwirusowe, stad też od lat rekordy popularności bije olejek z oregano, który stosuje się okresowo w momentach spadku odporności organizmu. Wykazuje on także właściwości przeciwpasożytnicze i bywa stosowany w profilaktyce odrobaczania. Z kolei geranum doskonale łagodzi bóle głowy – wystarczy potrzeć liście rośliny, następnie czoło i skronie oraz wdychać jej zapach, by poczuć ulgę.

Dzika róża, lipa i kwiat bzu

Te zioła powinny się znaleźć w każdej domowej apteczce czy kuchennej szafce, szczególnie w okresie przeziębień. Dzika róża, dzięki dużej zawartości witaminy C, wzmacnia odporność, z kolei lipa rozgrzewa i wykazuje działanie przeciwgorączkowe. Kwiat bzu ma natomiast silne właściwości przeciwwirusowe i przeciwzapalne, działa napotnie, co pomaga szybciej uporać się z objawami przeziębienia.

Przykładów ziół, które pomogą uporać się z codziennymi dolegliwościami, można podać znacznie więcej. Melisa działa uspokajająco, goździki łagodzą bóle zębów, a płukanki z szałwii pomogą przy infekcjach gardła, a lawenda, czystek i wrotycz pomagają między innymi uchronić się przed kleszczami. Warto sięgać po to, co naturalne, ziołowe suplementy diety, napary czy olejki, by bezpiecznie i efektywnie wspierać swoje zdrowie.

Źródła:

Chromium and polyphenols from cinnamon improve insulin sensitivity. Anderson RA
Inhibitory activity of cinnamon bark species and their combination effect with acarbose against intestinal α-glucosidase and pancreatic α-amylase. Adisakwattana SLerdsuwankij OPoputtachai U
Cinnamon extract inhibits α-glucosidase activity and dampens postprandial glucose excursion in diabetic rats. Mohamed Sham Shihabudeen HHansi Priscilla DThirumurugan K.
Cinnamon: Potential Role in the Prevention of Insulin Resistance, Metabolic Syndrome, and Type 2 Diabetes. Bolin Qin, Kiran S. Panickar, Richard A. Anderson
Antioxidant capacity of 26 spice extracts and characterization of their phenolic constituents. Shan BCai YZSun MCorke H.
Examination of the effectiveness of peppermint aromatherapy on nausea in women post C-section. Lane BCannella KBowen CCopelan D
An investigation into the use of aromatherapy in intrapartum midwifery practice. Burns EEBlamey CErsser SJ,
Aromatherapy with peppermint, isopropyl alcohol, or placebo is equally effective in relieving postoperative nausea. Anderson LAGross JB.
Peppermint oil: a treatment for postoperative nausea. Tate S.
Efficacy of Peppermint oil in diarrhea predominant IBS - a double blind randomized placebo - controlled study. Alam MSRoy PKMiah AR,
Role of curcumin in systemic and oral health: An overview. Monika Nagpal, Shaveta Sood
Antioxidant and anti-inflammatory properties of curcumin. Menon VPSudheer AR.
On the Antioxidant Mechanism of Curcumin:  Classical Methods Are Needed To Determine Antioxidant Mechanism and Activity. L. Ross C. Barclay, Melinda R. Vinqvist
Detoxification and antioxidant effects of curcumin in rats experimentally exposed to mercury. Rakhi Agarwal , Sudhir K. Goel , Jai Raj Behari
Curcumin induces glutathione biosynthesis and inhibits NF-kappaB activation and interleukin-8 release in alveolar epithelial cells: mechanism of free radical scavenging activity. Biswas SKMcClure DJimenez LA
Anti-inflammatory properties of curcumin, a major constituent of Curcuma longa: a review of preclinical and clinical research. Jurenka JS.
The effect of curcumin (turmeric) on Alzheimer's disease: An overview. Shrikant Mishra, Kalpana Palanivelu
The protective role of curcumin in cardiovascular diseases. Wongcharoen W, Phrommintikul A.
Extract of Perilla frutescens enriched for rosmarinic acid, a polyphenolic phytochemical, inhibits seasonal allergic rhinoconjunctivitis in humans. Takano HOsakabe NSanbongi CYanagisawa R,
Chemical diversity in leaf and stem essential oils of Origanum vulgare L.  Khan MKhan STKhan MMousa AA
The antibacterial properties of phenolic isomers, carvacrol and thymol. Kachur KSuntres Z
Herbal Tea for the Management of Pharyngitis: Inhibition of Streptococcus pyogenes Growth and Biofilm Formation by Herbal Infusions. Wijesundara NM, Rupasinghe HPV
A randomized, pilot study to assess the efficacy and safety of curcumin in patients with active rheumatoid arthritis. Chandran BGoel A.

Zainteresował Cię ten materiał? Poleć go swoim znajomym

Polecane artykuły

Kelp - Właściwości

Kelp - Właściwości

Bacopa Monniera

Bacopa Monniera