First slide First slide First slide

Swanson Polska - Blog o zdrowiu

WEGETARIAŃSKIE SUPLEMENTY DIETY SWANSON

WEGETARIAŃSKIE SUPLEMENTY DIETY SWANSON

Nie od dziś wiadomo, że nie ma idealnej diety, uniwersalnego sposobu odżywiania, odpowiedniego dla wszystkich. Stąd też pojawiają się nowe trendy – diety eliminacyjne, podyktowane koniecznością, np. alergią, lub też mające ideologiczne podłoże, np. wegetarianizm, czyli odrzucenie produktów pochodzenia zwierzęcego. Może on przybierać różne formy – od niespożywania wyłącznie mięsa (ale produktów odzwierzęcych, np., mleka, już tak) do całkowitego odrzucenia tego typu produktów. Sprawdzimy, co mówią badania naukowe na temat suplementów diety, w odniesieniu do sposobów żywienia.

Wegetarianizm, weganizm a suplementy

Wegetariańskie suplementy diety można rozpatrywać na dwa sposoby: jako produkty dedykowane osobom będącym na diecie wegetariańskiej, mające na celu uzupełnienie owej diety w niezbędne witaminy, składniki i sole mineralne oraz pierwiastki, które na drodze eliminacji nie są dostarczane organizmowi w odpowiedniej ilości, lub też jako produkty stworzone z myślą o tych, którzy również chcą wspomóc organizm, ale przy tym chcą wykluczyć z diety absolutnie każdy produkt odzwierzęcy. Tutaj rodzi się pytanie: w jaki sposób suplementy, będące w znaczniej mierze pochodzenia roślinnego lub syntetycznego, mogą kolidować z dietą wegańską lub wegetariańską? Otóż suplementy w formie kapsułek bardzo często posiadają otoczkę, do której produkcji wykorzystano żelatynę wieprzową, która dla osób będących na diecie wegańskiej może być przeszkodą i wykluczać korzystanie z produktu. Są jednak dostępne suplementy także w formie tabletek zawierających celulozę, co jest rozwiązaniem zgodnym z wegańskimi założeniami. Dlatego też osoby restrykcyjnie przestrzegające idei weganizmu, powinny zwrócić szczególną uwagę na skład otoczki rozpatrywanego suplementu.

Jakie suplementy są niezbędne w diecie wegetariańskiej?

W artykule skupimy się jednak przede wszystkim na tych suplementach, które są niezbędne do uzupełnienia diety wegetariańskiej w odpowiednie składniki.

Wszystkie diety eliminacyjne, w tym wegetarianizm, niosą ze sobą ryzyko niewystarczającego zbilansowania, a co za tym idzie – niezaspokojenia potrzeb organizmu na dane składniki mineralne, witaminy czy pierwiastki. Oczywiście, niedobory widać głównie wśród składników, których bogatym źródłem są przede wszystkim produkty pochodzenia zwierzęcego, których nie ma lub są z znikomych ilościach w diecie wegetariańskiej.

Istnieje grupa składników odżywczych, które trudno pozyskać z innych źródeł, niż zwierzęce. Wśród nich są między innymi witamina B12, jod, żelazo, wapń, cynk. Wszystkie one są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale wiele ich źródeł kłóci się z ideą diety wegetariańskiej. Znacznie mniejsze problemy mają laktowegetarianie, którzy dopuszczają w diecie produkty odzwierzęce takie jak mleko i produkty mleczne czy sery, dzięki czemu są oni w stanie zapewnić organizmowi odpowiedni poziom np. wapnia. W przypadkach bardziej restrykcyjnej diety, należy poszukać innych źródeł, które nie zawsze można znaleźć w świecie roślin. Stąd też konieczność zażywania suplementów. Aby były one etycznie odpowiednie dla wegan i wegetarian, powinny być one stworzone z syntetycznych związków, co obecnie jest dość częstym zjawiskiem, szczególnie wśród suplementów o szerszym – można powiedzieć – uniwersalnym działaniu, niezbędnych właściwie wszystkim ludziom, niezależnie od stosowanej diety.

Jod, cynk i żelazo – wegetariańskie suplementy

Odpowiednią ilość jodu można zapewnić organizmowi poprzez stosowanie soli jodownej, co w przypadku diety wegetariańskiej może być wystarczające, jednak nie zawsze tak jest. Jod jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy, która kontroluje metabolizm.  Dużo jodu znajduje się  rybach lub roślinach rosnących nad morzem, jednak nie mając dostępu lub świadomie rezygnując z takich produktów, można włączyć suplementy z chlorellą czy spiruliną, które charakteryzują się dużą zawartością jodu, a są niczym innym, jak algami morskimi. Zawierają także wiele innych cennych i niezbędnych składników mineralnych i pierwiastków, koniecznych przy każdej diecie, a szczególnie wegetarianizmie i weganizmie, w których może dochodzić do niedoborów ze względu na odrzucenie pewnych grup produktów.

Żelazo bierze udział w tworzeniu nowych wiązań DNA i czerwonych krwinek, odpowiada także za metabolizm energetyczny oraz dostarczanie tlenu do krwi. Występuje w dwóch formach – żelaza hemowego, którego źródłem są głównie produkty zwierzęce, oraz niehemowego, które można pozyskiwać z roślin. Jednak z uwagi na łatwiejszą przyswajalność z diety żelaza hemowego, osobom będącym na diecie wegetariańskiej zaleca się suplementację, jednak po wcześniejszej konsultacji z lekarzem i zbadania poziomu żelaza. Żelazo niehemowe można z kolei pozyskiwać między innymi z roślin strączkowych, orzechów i nasion.

Cynk jest odpowiedzialny za odnowę i naprawę komórek, metabolizm oraz odporność. Niestety, niewiele produktów roślinnych zawiera cynk, dodatkowo jego wchłanianie jest niepełne ze względu na zawartość fitynianu (kwas fitynowy tworzy nierozpuszczalne związki z minerałami takimi jak żelazo, cynk czy wapń, co utrudnia ich wchłanianie) dlatego wegetarianom poleca się suplementację, takimi preparatami,  jak glukonian cynku czy cytrynian cynku.

Najpewniejszym i najbogatszym źródłem wielu cennych minerałów i pierwiastków, są wspomniane chlorella i spirulina, które są jednymi z najczęściej stosowanych suplementów, nie tylko przez wegetarian i wegan.

Czy suplementacja jest konieczna?

Dostarczanie organizmowi wszystkich składników odżywczych – witamin, pierwiastków, składników mineralnych - jest niezbędne, by wspierać wszystkie jego układy i by mógł on prawidłowo funkcjonować. Wszystko można zapewnić dzięki zbilansowanej diecie, która nie wyklucza żadnych składników. Suplementacja jest więc niezbędna, jeśli ogranicza lub wyklucza się spożywanie pokarmów, które są bogatym źródłem właściwości odżywczych, jak np. mięsa, co nie oznacza, że w każdym przypadku jest niezbędna. Wegetarianie spożywający produkty mleczne i sery, a nawet ryby, są znacznie mniej narażeni na niedobory np. wapnia, jodu czy kwasów DHA niż ci, którzy całkowicie odrzucili spożywanie produktów odzwierzęcych. Z kolei nie od dziś wiadomo, że wiele produktów roślinnych z powodzeniem może zastąpić mięso, np. jeśli chodzi o ilość dziennego zapotrzebowania na białko oraz inne składniki odżywcze, słowem – dieta wegetariańska nie zawsze musi oznaczać niedobory. Dlatego przed samodzielnym rozpoczęciem suplementacji warto zasięgnąć opinii lekarza i stosując jakąkolwiek dietę eliminacyjną, wykonywać przynajmniej podstawowe badania raz na kilka miesięcy.

Źródła:
How prevalent is vitamin B(12) deficiency among vegetarians? Pawlak RParrott SJRaj SCullum-Dugan DLucus D.
Serum concentrations of vitamin B12 and folate in British male omnivores, vegetarians and vegans: results from a cross-sectional analysis of the EPIC-Oxford cohort study. Gilsing AMCrowe FLLloyd-Wright Z
The prevalence of cobalamin deficiency among vegetarians assessed by serum vitamin B12: a review of literature. Pawlak RLester SE1Babatunde T.
Vitamin B12 sources and bioavailability. Watanabe F.
Iodine status and thyroid function of Boston-area vegetarians and vegans. Leung AMLamar AHe XBraverman LEPearce EN.
Iodine intake and iodine deficiency in vegans as assessed by the duplicate-portion technique and urinary iodine excretion.Lightowler HJDavies GJ.
Review on iron and its importance for human health. Nazanin AbbaspourRichard Hurrell, Roya Kelishadi.
Iron and vegetarian diets. Saunders AVCraig WJBaines SKPosen JS.
Sciences Engineering Medicine.Dietary Referencje Intakes for Vitamin A, Vitamin K, Arsenic, Boron, Chromium, Cooper, Iodine, Iron, Manganese, Molybdoeum, Nickel, Silicon, Vanadium and Zinc.  
 Chlorella vulgaris: A Multifunctional Dietary Supplement with Diverse Medicinal Properties. Panahi YDarvishi BJowzi NBeiraghdar FSahebkar A.

 

 

 

 

 

 

Zainteresował Cię ten materiał? Poleć go swoim znajomym

Polecane artykuły

Kelp - Właściwości

Kelp - Właściwości

Bacopa Monniera

Bacopa Monniera