First slide First slide First slide

Swanson Polska - Blog o zdrowiu

Spirulina i chlorella – działanie zdrowotne

Spirulina i chlorella – działanie zdrowotne

Spirulina i chlorella znajdują się w czołówce najbardziej popularnych suplementów diety. Sprawdzimy, czy badania naukowe potwierdzają teorię o ich niezwykłych właściwościach.

Czym jest spirulina?

Spirulina jest rodzajem alg morskich (cyjanobakterii) często określanych jako sinice, mogących rozwijać się zarówno w słonej, jak i słodkiej wodzie. Należy do jednych z najpopularniejszych suplementów na świecie, a jej prozdrowotne działania wciąż zyskują nowych zwolenników. Swój sukces zawdzięcza ogromnemu bogactwu składników odżywczych, witamin i składników mineralnych – spirulina jest w stanie zastąpić wiele innych odżywek. Jest także bardzo silnym przeciwutleniaczem, przez co znajduje zastosowanie w profilaktyce wielu chorób. 

Skąd znana jest spirulina?

Wykorzystywana była już w czasach prekolumbijskich przez Azteków. Od wieków uważano, że spirulina to źródło cennych właściwości odżywczych, ale największą popularność zyskała po tym, jak NASA zaproponowała, że może być uprawiana także w kosmosie, w celu dostarczenia astronautom niezbędnych witamin i składników mineralnych w skoncentrowanej wersji, bez konieczności podawania wielu różnych suplementów.

Obecnie spirulina wykorzystywana jest zarówno w przemyśle farmaceutycznym, jak i kosmetycznym, jako jedne z najcenniejszych źródeł niemal wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu składników. 

Co zawiera spirulina?

Ta niepozorna roślina jest prawdziwą bombą witaminową zarówno w surowej, jak i suszonej wersji. Już jedna łyżka sproszkowanej spiruliny – 7 gramów – wystarcza, by dostarczyć organizmowi cennych składników mineralnych, pierwiastków i witamin. 

  • Białko – 4 g
  • Wapń – 8 mg
  • Żelazo-2 mg
  • Magnez-14 mg
  • Fosfor-8 mg
  • Potas-95 mg
  • Sód-73 mg
  • Cynk-0,14 mg

Spirulina jest także źródłem witamin – witaminy C, tiaminy, niacyny, ryboflawiny, witaminy B6, witaminy A, E i K, lecz nie zawiera witaminy D. Stanowi również bogate źródło kwasów nasyconych, jednonasyconych i wielonasyconych, ale nie posiada tłuszczów trans ani cholesterolu. Na uwagę zasługuje duża ilość kwasu gamma-linolenowego, który wpływa na odporność organizmu. 

Aminokwasy w spirulinie również pełnią nieocenioną rolę. Jest ich aż 8 i to takich, których organizm nie jest w stanie sam syntezować (egzogennych), między innymi metionina, odpowiedzialna za działanie przeciwutleniające, a także lizyna, walina i leucyna. 

Spirulina i jej działanie antyoksydacyjne

Spirulina jako przeciwutleniacz zwalcza wolne rodniki, będące przyczyną wielu poważnych schorzeń. W przypadku nadmiaru wolnych rodników mówi się o stresie oksydacyjnym. Jeśli w organizmie wzrasta ilość rodników tlenowych i nie mają one naturalnego, wewnętrznego wroga – słowem, jest zbyt mało przeciwutleniaczy – dochodzi do uszkodzenia oksydacyjnego lipidów i DNA, co w konsekwencji może doprowadzić do namnażania zmutowanych komórek i zwiększenia podatności na zachorowania (w tym także na nowotwory). By zachować równowagę oksydacyjną, niezbędne jest dostarczanie organizmowi antyoksydantów z zewnątrz. Suplementacja spiruliną pozwoli zapanować nad ilością wolnych rodników, ponieważ jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy, miedzy innymi dzięki zawartości fikocyjaniny. Może wspomóc walkę z nowotworami, cukrzycą, a także problemami z układem krążenia. Ponadto spirulina, jako środek przeciwzapalny, wspiera odporność organizmu. 

Co to jest chlorella?

Chlorella jest kolejną algą, która wykazuje silne właściwości prozdrowotne dość zbliżone do spiruliny, często wykorzystywane zarówno w kosmetyce, jak i farmakologii. Istnieje wiele różnych odmian, jednak najczęściej wykorzystuje się dwa rodzaje – chlorella vulgaris oraz chlorella pyrenoidosa, jako wykazujące najsilniejsze korzyści dla zdrowia. Ze względu na swoją budowę – twardą, trudną do przetrawienia ścianę komórkową – dostępne są głównie suplementy z chlorellą w postaci tabletek.

Podobnie jak spirulina, chlorella charakteryzuje się wyjątkowym bogactwem wartości odżywczych, witamin i składników mineralnych. Już mała tabletka, o wadze zaledwie 3 gramów, może dostarczyć organizmowi wielu cennych, niezbędnych dla zdrowia składników.

Białko – 2 g

Wapń – 10 mg

Żelazo-7,2 mg

Magnez – 8 mg

Cynk – 2,1 mg

Jeśli chodzi o witaminy w chlorelli, zawiera ona witaminę C i bardzo duże ilości witaminy A, a także niacynę, ryboflawinę, tiaminę. Jest również bogatym źródłem kwasów omega 3 i nie zawiera cholesterolu, co więcej – pomaga obniżyć poziom cholesterolu dzięki wysokiej zawartości niacyny.

Zarówno spirulina, jak i chlorella charakteryzują się bardzo dużą ilością białka i aminokwasów, mogących pomóc w zapewnieniu dziennego zapotrzebowania na proteiny. Ciekawostką może być fakt, że chlorella jest również wykorzystywana do produkcji paliwa biodiesel. 

Właściwości prozdrowotne chlorelli

Chlorella jest źródłem wielu witamin i składników odżywczych, niezbędnych w codziennej diecie, których nie sposób dostarczyć organizmowi w wystarczających ilościach lub które wraz z wiekiem są z niego wytrącane bądź z trudem przyswajane z pożywienia. Poza białkiem, jest bardzo bogatym źródłem żelaza, mającym swój udział w wielu ważnych dla organizmu procesach. Odpowiada m.in za metabolizm i syntezę niektórych hormonów. Jest również niezbędnym składnikiem hemoglobiny. Dzięki obecności witamy C w chlorelli, żelazo z niej jest dobrze przyswajane przez organizm. 

Suplementacja chlorellą może pomóc także w odtruwaniu organizmu, usuwając z niego metale ciężkie, takie jak rtęć, arsen, kadm czy ołów. Wykazuje ona również właściwości antyoksydacyjne, zwalczając wolne rodniki i zapobiegając utlenianiu cholesterolu, prowadzącemu do chorób serca. Wspomaga także naturalny system odpornościowy organizmu, tworząc dla niego barierę ochronną i wzmacniając system immunologiczny poprzez wytwarzanie odpowiednich przeciwciał. Wspiera także pracę wielu układów, chroni przed cukrzycą, zwiększa także wydolność organizmu poprzez podwyższenie poziomu zdolności nasycenia płuc tlenem.

Zarówno suplementacja spiruliną, jak i suplementy diety z chlorellą, powinny znaleźć się w każdej apteczce. Ich naturalne pochodzenie gwarantuje bezpieczeństwo, a korzyści dla zdrowia są nieocenione. Trudno o lepsze źródła cennych składników w tak skondensowanych formach. 

Źródła:

Characterization of Spirulina Biomass Y for CELSS Diet Potential 
National Nutrient Database for Standard Reference Legacy Release - Basic Report:  11667, Seaweed, spirulina, dried
Chlorella vulgaris: A Multifunctional Dietary Supplement with Diverse Medicinal Properties.
Comparative Analyses of Three Chlorella Species in Response to Light and Sugar Reveal Distinctive Lipid Accumulation Patterns in the Microalga C. sorokiniana
Morphology, composition, production, processing and applications of Chlorella vulgaris: A review
USDA Branded Food Products Database - Full Report (All Nutrients):  45374923, BROKEN CELL WALL CHLORELLA TABLETS, UPC: 803813010637
Impact of daily Chlorella consumption on serum lipid and carotenoid profiles in mildly hypercholesterolemic adults: a double-blinded, randomized, placebo-controlled study.
Effect of iron on growth and lipid accumulation in Chlorella vulgaris
Enhanced elimination of tissue methylmercury in Parachlorella beijerinckii-fed mice.
Chelation: Harnessing and Enhancing Heavy Metal Detoxification—A Review
Protective effects of Chlorella vulgaris in lead-exposed mice infected with Listeria monocytogenes.
Oxidized low-density lipoprotein as a biomarker of cardiovascular diseases.
Salivary secretory immunoglobulin A secretion increases after 4-weeks ingestion of chlorella-derived multicomponent supplement in humans: a randomized cross over study.

Zainteresował Cię ten materiał? Poleć go swoim znajomym

Polecane artykuły

Kelp - Właściwości

Kelp - Właściwości

Bacopa Monniera

Bacopa Monniera