First slide First slide First slide

Swanson Polska - Blog o zdrowiu

RUMIANEK - ZDROWIE W MAŁYCH KWIATACH

RUMIANEK - ZDROWIE W MAŁYCH KWIATACH

Rumianek to jedna z najpopularniejszych roślin, od wieków ciesząca się uznaniem ze względu na swoje właściwości prozdrowotne. Nie można także odmówić mu uroku – skromne, białe kwiaty są nieodłącznym elementem krajobrazu, zbiera się je do bukietów i domowych zielników. Najczęściej pije się napar z rumianku, którego delikatny smak i aromat są dobrze tolerowane zarówno przez dorosłych, jak i dzieci. A jakie są jego korzyści dla zdrowia? Co na temat jego właściwości leczniczych mówią badania naukowe?

Co zawiera w sobie rumianek?

Najcenniejsze są kwiaty i to właśnie z nich przyrządza się aromatyczny napój. Zawierają szereg ważnych dla zdrowia związków, witamin i składników mineralnych, które znajdują się w olejku eterycznym. W kwiatach znajdują się między innymi fitosterole, fenolokwasy, flawonoidy i substancje przeciwalergiczne oraz wiele soli mineralnych. Zawierają także spiroeter, garbniki katechinowe, poliacetyleny i cholinę. To wszystko sprawia, że rumianek ma bardzo szerokie zastosowanie w lecznictwie, mimo swojej niepozornej formy, a przyjemny smak sprzyja, by w pełni z niego korzystać.

Rumianek wykazuje właściwości przeciwzapalne, dezodorujące i regenerujące. Przyspiesza gojenie ran, rozkurcza mięśnie gładkie, działa także przeciwbakteryjnie i sprzyja poprawie kondycji skóry poprzez pobudzanie przemiany materii.  Korzystnie działa na skurcze i problemy żołądkowe, wykazuje także skuteczność przy bakteryjnych problemach jamy ustnej.

Najczęstszą formą spożywania rumianku jest picie naparu, można także przyjmować suplementy w postaci tabletek oraz stosować olejek eteryczny do aromaterapii. Herbatę z rumianku przygotowuje się poprzez zalewanie ususzonych kwiatów wrzątkiem. Jest dobrą alternatywą dla tych, którzy chcą ograniczyć picie kawy i gorącej herbaty – ma nieco ziemisty, ale słodki smak i jest wyjątkowo aromatyczna.

Rumianek na trawienie

Herbata z rumianku świetnie wpływa na trawienie, dlatego zaleca się jego picie po ciężkostrawnych, tłustych posiłkach. Poprawia przepływ żółci, zapobiega nadkwaśności i nadmiernemu wydzielaniu soków żołądkowych. Ułatwia także uporanie się ze wzdęciami. Badania wykazały, że spożywanie rumianku może zmniejszać ryzyko niektórych chorób układu pokarmowego, dzięki swoim właściwościom przeciwzapalnym. Może zapobiegać powstawaniu wrzodów poprzez zmniejszanie kwasowości w żołądku i hamowanie rozwoju bakterii.  Rumianek często jest stosowany na bóle brzucha związane z nieprawidłowym trawieniem, działa kojąco i rozluźniająco, dzięki czemu szybko można poczuć ulgę.

Rumianek – korzyści dla skóry

Badania dowodzą, że rumianek może działać kojąco na skórę. Jest częstym składnikiem toników i żeli do mycia twarzy oraz kosmetyków do pielęgnacji. Może zmniejszać stan zapalny, ma działanie antyseptyczne i ściągające. Może być stosowany nawet podczas alergii, ponieważ hamuje wydzielanie histaminy. Sprzyja regeneracji skóry także podczas oparzeń i schorzeń, w wyniku których powstają owrzodzenia lub trądzik, przyspiesza gojenie się zmian skórnych i łagodzi ogniska zapalne. Ma także właściwości rozjaśniające, dlatego jest częstym składnikiem szamponów dedykowanych blond włosom.

Jak rumianek wpływa na sen?

Regularne spożywanie rumianku może pomóc w walce z bezsennością. Zawartość spiroeteru i związków kumaryny sprawia, że rumianek działa uspokajająco i odprężająco. Takie właściwości ma zarówno herbata, jak i suplementy, a także olejki, którymi warto aromatyzować pokój przed snem lub nanieść kilka kropel na poduszkę albo dodać do wieczornej kąpieli.

Rumianek może także poprawiać jakość snu. Zawiera apigeninę, przeciwutleniacz, który zwalcza wolne rodniki, mające swój udział w stresie oksydacyjnym, wpływającym na problemy ze snem. Badania wykazały, że już po dwóch tygodniach spożywania rumianku widać jego pozytywne działanie na jakość snu oraz poprawę samopoczucia i uspokojenie. Zmniejsza się częstotliwość budzenia, sen jest głębszy i znacznie bardziej efektywny. Także sam proces zasypiania staje się łatwiejszy.

Rumianek w walce z rakiem

Rumianek jest źródłem wielu przeciwutleniaczy, które mogą pomóc zapobiegać niektórym rodzajom raka. Wolne rodniki w znacznym stopniu przyczyniają się do degeneracji komórek, ich osłabiania, a co za tym idzie – podatności na raka. Dzięki przeciwutleniaczom można zapobiec ich rozprzestrzenianiu. Według badań, regularne pozywanie rumianku jest bezpośrednio powiązane z niższą częstotliwością występowania między innymi raka piersi, macicy, prostaty, skóry oraz przewodu pokarmowego i tarczycy. Wszystko za sprawą apigeniny, flawonoidu, który uruchamia geny odpowiedzialne za naprawę uszkodzonych komórek oraz niszczenie tych, których nie da się naprawić i zastępowanie nowymi.  

Można powiedzieć, że to główne właściwości, jakimi wykazuje się rumianek. To jednak nie wszystko – istnieje jeszcze szereg innych jego zalet. Dlaczego warto wprowadzić rumianek do codziennej diety?

Pozostałe właściwości rumianku

  •        Regulacja poziomu cukru we krwi. Właściwości przeciwzapalne rumianku mogą zapobiegać uszkodzeniu komórek trzustki, spowodowanym podwyższonym poziomem cukru. Dzięki temu obniża się ryzyko zaburzeń wydzielania insuliny, przez co nie następują skoki cukru. Osobo chorującym na cukrzycę zaleca się picie rumianku zarówno na czczo, jak i po posiłkach, co zapobiegnie nagłemu wzrostowi poziomu cukru we krwi.
  •        Poprawa pracy serca.  Dzięki zawartości flawonów, przeciwutleniaczy, które pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu oraz obniżać ciśnienie krwi, rumianek może znacznie wpłynąć na poprawę pracy serca.
  •        Wspomaga odporność. Choć nie ma zbyt dużo badań, które potwierdzają jego działanie na układ odpornościowy, ale rumianek uznawany jest za skuteczny podczas przeziębień, ponieważ posiada właściwości przeciwzapalne i sporo przeciwutleniaczy.
  •        Działa uspokajająco, zmniejsza poczucie lęku i ryzyko depresji, szczególnie jeśli jest stosowany w aromaterapii lub przyjmowany w formie suplementu.
  •        Wspomina się także o jego korzystnym wpływie na kości. Można to powiązać z właściwościami przeciwzapalnymi, jednak jest zbyt mało dowodów, które potwierdziłyby takie działanie.

 

Czy warto stosować suplementy z rumiankiem?

Choć wielu osobom odpowiada smak rumiankowej herbaty, to jednak nie każdy będzie ją chętnie spożywał. Dlatego warto sięgać po sprawdzone suplementy, które zawierają naturalne, mocno skoncentrowane wyciągi. Jak w przypadku każdego suplementu, warto porozmawiać z zaufanym lekarzem o ewentualnych skutkach spożywania rumianku. Może on wywoływać reakcje alergiczne, wciąż także trwają badania nad jego wpływem na zdrowie. Łatwo jednak zauważyć, że jest ceniony i stosowany już od wieków, dlatego z pewnością nie można mu odmówić korzyści.

Źródła:
The effect of Greek herbal tea consumption on thyroid cancer: a case-control study. Riza ELinos APetralias A.
Risks and Benefits of Commonly used Herbal Medicines in México. Lourdes Rodriguez-Fragoso, Jorge Reyes-Esparza, Eliseo Torres
Apigenin and cancer chemoprevention: progress, potential and promise (review). Patel DShukla SGupta S.
Apigenin: A Promising Molecule for Cancer Prevention. Sanjeev Shukla, Sanjay Gupta
Assessment of some Herbal Drugs for Prophylaxis of Peptic Ulcer. Ahmed A Gohar, Ahmed A Zaki
A systematic review study of therapeutic effects of Matricaria recuitta chamomile (chamomile). Sepide Miraj, Samira Alesaeidi
Antidiarrheal and antioxidant activities of chamomile (Matricaria recutita L.) decoction extract in rats. Sebai HJabri MASouli A
Preliminary examination of the efficacy and safety of a standardized chamomile extract for chronic primary insomnia: A randomized placebo-controlled pilot study. Suzanna M Zick, Benjamin D Wright, J Todd Arnedt
Effects of an intervention with drinking chamomile tea on sleep quality and depression in sleep disturbed postnatal women: a randomized controlled trial. Chang SMChen CH.
Herbal medicine for insomnia: A systematic review and meta-analysis. Leach MJPage AT.
Chamomile: A herbal medicine of the past with bright future. Janmejai K Srivastava, Eswar Shankar, Sanjay Gupta
Herbal Treatment for Dermatologic Disorders. Philip D. Shenefelt.
Practical Uses of Botanicals in Skin Care. Alison F. Stallings, Mary P. Lupo
A RANDOMIZED, DOUBLE-BLIND, PLACEBO-CONTROLLED TRIAL OF ORAL MATRICARIA RECUTITA(CHAMOMILE) EXTRACT THERAPY OF GENERALIZED ANXIETY DISORDER. Jay D. Amsterdam, Yimei Li, Justine Shults
Chamomile (Matricaria recutita) may provide antidepressant activity in anxious, depressed humans: an exploratory study. Amsterdam JDShults JSoeller I,
Do Flavonoids Reduce Cardiovascular Disease Incidence or Mortality in US and European Populations? Julia J. Peterson, Johanna T. Dwyer, Marjorie L. McCullough
Dietary and Policy Priorities for Cardiovascular Disease, Diabetes, and Obesity – A Comprehensive Review. Dariush Mozaffarian, 
Ivyspring International Publisher
Risk Factors Contributing to Type 2 Diabetes and Recent Advances in the Treatment and Prevention. Yanling Wu, Yanping Ding, Wen Zhang
Protective effects of dietary chamomile tea on diabetic complications. Kato AMinoshima YYamamoto J
Antidiabetic Effects of Chamomile Flowers Extract in Obese Mice through Transcriptional Stimulation of Nutrient Sensors of the Peroxisome Proliferator-Activated Receptor (PPAR) Family. Christopher Weidner, Sylvia J. Wowro, Sascha Sauer
Chamomile tea: herbal hypoglycemic alternative for conventional medicine. Khan SSNajam RAnser H
Effectiveness of chamomile tea on glycemic control and serum lipid profile in patients with type 2 diabetes. Rafraf MZemestani MAsghari-Jafarabadi M

Kategorie bloga

Polecane artykuły

Kelp - Właściwości

Kelp - Właściwości

Bacopa Monniera

Bacopa Monniera