First slide First slide First slide

Swanson Polska - Blog o zdrowiu

MULTIWITAMINA DLA MĘŻCZYZN

MULTIWITAMINA DLA MĘŻCZYZN

Czego potrzebuje każdy mężczyzna, by czuć się naprawdę dobrze i prawdziwie męsko? Niekoniecznie garażu, samochodu i zestawu narzędzi. Zdecydowanie bardziej przydadzą mu się silne, zdrowe ciało i sprawy intelekt, a dla ich wsparcia potrzebne są zbilansowana dieta i odpowiedni zestaw witamin. Jaką multiwitaminę poleca się dla mężczyzn? Które, według badań naukowych, witaminy są istotne dla prawidłowego funkcjonowania męskiego organizmu? Sprawdzimy w poniższym artykule.

Dlaczego mężczyźni potrzebują innych witamin?

Mogłoby się wydawać, że każdy człowiek potrzebuje takich samych związków odżywczych, składników mineralnych, pierwiastków i witamin. Jest w tym sporo prawdy, szczególnie, jeśli chodzi o – można powiedzieć – podstawowe, takie jak witamina C, D czy A, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu zarówno kobiecego, jak i męskiego. Jednak zapotrzebowanie na nie podlega już większym dyskusjom, bowiem tryby życia i reakcje ciała na bodźce różnią się u kobiet i mężczyzn.

Zróżnicowane zapotrzebowanie na różne składniki odżywcze wynika z dość oczywistych, choć nie zawsze branych pod uwagę względów. Przede wszystkim – u mężczyzn nieco inaczej wygląda proces przemiany materii, ponieważ inaczej wygląda także środowisko bakteryjne. Zapotrzebowanie na składniki mineralne i witaminy u mężczyzn jest większe, ponieważ cechuje ich większa – w porównaniu do kobiet - objętość krwi oraz masy mięśniowej i kostnej. Nie bez znaczenia jest także tryb życia – większy wysiłek fizyczny, obciążenie mięśni (a co a tym idzie, większe obciążenie np. mięśnia sercowego) – oraz rodzaj wykonywanej pracy, często fizycznej.

Oczywiście, nie można zapomnieć także o innej budowie układów, przede wszystkim rozrodczego. W tej kwestii obie płcie diametralnie się różnią, stąd też zapotrzebowanie na inne składniki wspierające.  

Jak mężczyźni mogą dbać o zdrowie?

Tutaj zalecenia dla obu płci niewiele się od siebie różnią, bo stosownie się do nich jest podstawą dla każdego, jeśli chce się zachować zdrowe ciało i umysł. Odpowiednio zbilansowana dieta, aktywność fizyczna, wyzbycie się niezdrowych nawyków i dbałość o rytm zegara biologicznego są niezbędne do tego, by długo cieszyć się dobrym zdrowiem. Wiadomo jednak, że organizm zmienia się wraz z wiekiem, a na jego rozregulowanie ma wpływ wiele czynników. Dlatego tak ważne jest, by wykonywać okresowe badania, które z kolei są uzależnione od trybu życia i dalej - od płci.

Jakie są najważniejsze witaminy dla mężczyzn?

Suplementacja z wykorzystaniem czystych produktów ze sprawdzonego źródła jest jak najbardziej wskazana, szczególnie wtedy, gdy zachodzi ryzyko utraty cennych składników odżywczych np. w wyniku uprawnia sportu, z wiekiem lub w związku z niedostatecznie bogatą dietą (która nie zawsze jest wynikiem zaniedbania). Istnieją związki witamin, składników mineralnych i pierwiastków, na które mężczyźni powinno zwrócić szczególną uwagę. Jaki kompleks witamin powinni przyjmować ?

Jeśli chodzi o podstawowe składniki, mężczyźni w wieku 19–70 lat muszą upewnić się, że otrzymują wystarczającą ilość następujących witamin i minerałów:

  • Witaminy A, która wspiera układ odpornościowy i jest niezbędna dla zdrowia skóry i oczu,
  • Witaminy C: również wspiera układ odpornościowy i bierze udział w produkcji kolagenu,
  • Witaminy z grupy B: zaangażowane w metabolizm energetyczny i wytwarzanie czerwonych krwinek,
  • Wania, witaminy D, witaminy K, które są potrzebne dla utrzymania zdrowia kości,
  • Witaminy E: pomaga chronić komórki przed uszkodzeniem.

Co ciekawe, z racji tego, że mężczyźni nie przechodzą menstruacji, nie są w takim stopniu narażeni na niedokrwistość i niedobór żelaza, dlatego zapotrzebowanie na niego jest u nich znacznie mniejsze.

Nie ma tutaj żadnego zaskoczenia. To podstawowe witaminy, których suplementowanie w żaden sposób nie jest uzależnione od płci, a polecane wszystkim zmagającym się z niedoborami i chcącym odpowiednio zadbać o swój organizm.

Potas i magnez

Są potrzebne szczególnie tym mężczyznom, którzy uprawiają sport, ponieważ odpowiadają za właściwą pracę mięśni, w tym także serca. Potas bierze udział w syntezie białek, które są budulcami mięśni i pomagają utrzymać ich prawidłową masę. Odpowiada także za ich prawidłowe napięcie. Ponadto, potas i magnez pływają także korzystnie na układ nerwowy. Z racji większej masy mięśniowej i większego przywiązywania wagi do niej, potas jest jednym z głównych składników suplementów witaminowych dla mężczyzn.

Cynk i selen

Cynk jest jednym z tych pierwiastków, którego niedobory są dość powszechnym zjawiskiem, jednak najbardziej szkodliwe są dla mężczyzn. Wpływ na niedobór może mieć nie tylko dieta, ale także czynniki zewnętrzne, takie jak zanieczyszczenie środowiska. Jest on jednak niezbędny. Jego niedostateczny poziom prowadzi do szkód oksydacyjnych w strukturach DNA, co powoduje zwiększenie podatności na raka. Ma to szczególne znaczenie w przypadku raka prostaty, ponieważ cynk jest pierwiastkiem, który występuje w gruczole krokowym. Selen z kolei oddziałuje na płodność, chroni przed stresem oksydacyjnym, jest silnym antyoksydantem, poprawia cyrkulację krwi i zwiększa odporność organizmu.

Żeń-szeń, korzeń macy, plama sabałowa

Wszystkie te składniki mają istotny wpływ na kondycję męskich narządów płciowych. Żeń-szeń zwiększa libido, z kolei korzeń macy może być skuteczny w walce z impotencją. Jest źródłem cennych aminokwasów, antyoksydantów, fitohormonów, a także witamin i minerałów. Zmniejsza ilość kortyzolu i pomaga budować masę mięśniową. Ponadto zwiększa odporność na stres i wzmaga koncentrację. Palma sabałowa pomoże przy zaburzeniach erekcji i problemach z układem moczowym, pozwala także zahamować proces łysienia androgenicznego. Podobne działanie będą wykazywały kurkuma czy imbir. 

W zasadzie można wymienić znacznie więcej witamin i minerałów, także ich źródeł mających korzenie w medycynie naturalnej, jednak nasuwa się pewien wniosek. Suplementy multiwitaminowe dla mężczyzn niewiele różnią od tych dla kobiet. Oczywiście, inne będą dawki, jednak każdy człowiek potrzebuje takich samych składników. Istotną rolę pełnią jednak te składniki mineralne, pierwiastki i witaminy, które u mężczyzn oddziałują bezpośrednio na układ rozrodczy, pomagają w problemach z prostatą czy erekcją. Nie zmienia to jednak faktu, że wiele z nich polecanych jest także kobietom, na zupełnie inne dolegliwości. 

Czy mężczyźni powinno stosować witaminowe suplementy diety?

Powinien to robić każdy, komu zależy na jak najlepszej kondycji organizmu, świadomy swoich niedociągnięć pod względem diety czy trybu życia, który może prowadzić do jakichkolwiek niedoborów oraz w przypadku zauważalnych problemów, wynikających z niedostatecznego poziomu określonych związków.

Źródła:

Overview of Minerals. Larry E. Johnson
Overview of Vitamine. Larry E. Johnson
A Systematic Review and Evidence-Based Analysis of Ingredients in Popular Male Fertility Supplements. Kuchakulla M, Soni Y, Patel P.
Association Between Copper, Zinc, Iron, and Selenium Intakes and TC/HDL-C Ratio in US Adults. Ma X, Jiang S, Yan S, Li M.
Nutritional recommendations for cardiovascular disease prevention. Eilat-Adar S, Sinai T, Yosefy C.
Role of vitamins, minerals and supplements in the prevention and management of prostate cancer. Santillo VM, Lowe FC
B Vitamins and the Brain: Mechanisms, Dose and Efficacy--A Review. Kennedy DO
Constituents and pharmacological effects of Eucommia and Siberian ginseng. Deyama T, Nishibe S, Nakazawa Y.
Digestive Enzyme Supplementation in Gastrointestinal Diseases. Ianiro G, Pecere S, Giorgio V
Preclinical and clinical evidence for the role of resveratrol in the treatment of cardiovascular diseases.Zordoky BN, Robertson IM, Dyck JR.
Vitamin D and the immune system. Aranow C
Vitamin D and bone disease. Christodoulou S, Goula T, Ververidis A, Drosos G.
Oxidative stress and antioxidants in disease and cancer: a review. Gupta RK, Patel AK, Shah N,
Neuroprotective Actions of Dietary Choline. Blusztajn JK, Slack BE, Mellott TJ.
Recent advances and uses of grape flavonoids as nutraceuticals. Georgiev V, Ananga A, Tsolova V
Nutritional recommendations for cardiovascular disease prevention. Eilat-Adar S, Sinai T, Yosefy C, Henkin Y.
Role of vitamins, minerals and supplements in the prevention and management of prostate cancer. Santillo VM, Lowe FC.
Ginger and its health claims: molecular aspects. Butt MS, Sultan MT.
Multitargeting by turmeric, the golden spice: From kitchen to clinic. Gupta SC, Sung B, Kim JH, Prasad S,
Short-term open-label chamomile (Matricaria chamomilla L.) therapy of moderate to severe generalized anxiety disorder. Keefe JR, Mao JJ, Soeller I
The role of lutein in eye-related disease. Koushan K, Rusovici R, Li W

Zainteresował Cię ten materiał? Poleć go swoim znajomym

Polecane artykuły

Kelp - Właściwości

Kelp - Właściwości

Bacopa Monniera

Bacopa Monniera