First slide First slide First slide

Swanson Polska - Blog o zdrowiu

Migrena - skuteczne suplementy diety

Migrena - skuteczne suplementy diety

Migreny nie sposób pomylić z czymkolwiek innym. Dokuczliwy ból potrafi przyjść nagle i zawładnąć życiem nawet na kilka dni. Czy są naturalne sposoby, by sobie z nią radzić? Sprawdzimy, co na ten temat mówią opracowania naukowe.

Czym jest migrena?


Nie jest to zwykły ból głowy, choć dla niektórych może się tylko tym objawiać – najczęściej jednostronnym, mocnym, pulsującym bólem, trwającym nawet do kilku dni. Dla wielu jednak jest to bardziej złożone schorzenie, któremu mogą towarzyszyć różne objawy – nadwrażliwość na światło i dźwięki, zaburzenia widzenia, mdłości, wymioty. Migrena potrafi skutecznie ograniczyć jakąkolwiek aktywność, wpłynąć na pracę i relacje społeczne.
Nie są znane przyczyny migreny. Mogą mieć podłoże genetyczne – tak jest w około 60-65% - ale nie bez znaczenia pozostaje także tryb życia. Mówi się, że jest to niestabilność mózgu w radzeniu sobie z napływającymi bodźcami i informacjami.
Istnieją różne rodzaje migreny:

  • migrena z aurą – ból głowy poprzedzają wyraźne specyficzne znaki ostrzegawcze, takie jak migotanie świateł, mroczki, uczucie niedowładu, uczucie kłucia, trudności z mówieniem.
  • migrena bez aury – najbardziej powszechna, występująca bez żadnych poprzedzających sytuacji ostrzegawczych
  • aura bez migreny – pojawiają się symptomy, zazwyczaj prowadzące do migreny, jednak nie pojawia się ból głowy. Zwana jest także cichą migreną.

migrenowy ból głowy

Czy da się zapobiegać migrenie?

Wiele wskazuje na to, że szeroko pojęty zdrowy tryb życia może znacznie wpłynąć na podatność na migreny oraz ograniczyć częstotliwość jej pojawiania się. Niestety, rzadko kiedy udaje się ograniczyć wszystkie czynniki, mające wpływ na pojawienie się migreny. Warto jednak unikać pewnych sytuacji, czynności czy substancji oraz bliżej przyjrzeć się kondycji swojego organizmu, żeby ograniczyć występowanie migren. Co robić, a czego nie robić, kiedy jest się podatnym na te wyjątkowo przytłaczające bóle głowy?


Nałogi – alkohol jest czynnikiem wyzwalającym migrenowe bóle głowy. Może wywoływać różne rodzaje bólu. Nie jest on zabroniony, jednak w przypadku, kiedy migrena pojawia się często, należy znacznie ograniczyć ilość jego spożywania.
Spokój – stres, nadmierne pobudzenie, ilość bodźców w postaci dźwięków i światła mogą nasilać objawy migreny. Warto więc zadbać o chwile relaksu i wyciszenia, a w przypływie napięcia korzystać z zimnych lub ciepłych okładów – zimne mogą osłabić ból, z kolei ciepłe rozluźnią mięśnie.
Odpowiednia ilość snu – należy zadbać o regularność snu i odpowiednie wyciszenie przed nim. Bardzo ważne jest także ograniczenie bodźców – warto zlikwidować komputer czy telewizor z sypialni, starać się nie pracować w łóżku, zadbać o to, by poczuć się maksymalnie zrelaksowanym.
Aktywność fizyczna – w przypadku podatności na migreny, warto pamiętać o dniach regeneracji i nie doprowadzać do przemęczenia organizmu. Sport jest jednak ważny i nie powinno go zabraknąć.
• Odpowiednia dieta – oraz regularność spożywania posiłków są bardzo ważne w profilaktyce migrenowej. Dobrze zwrócić uwagę na to, po jakich pokarmach najczęściej pojawia się ból oraz pamiętać, by jadać regularnie. To, czego należy unikać, to wysoko przetworzona żywność, nadmierna ilość soli i sztucznych słodzików, sery dojrzewające, słodycze.
Zażywane leki i hormony – kobiety są w grupie bardziej podatnej na migreny. Częstą przyczyną są nieodpowiednie dawki lub źle dobrane leki hormonalne, dlatego należy zwracać uwagę na wszystkie zażywane specyfiki. Ryzyko wystąpienia migren zwiększa się przy stosowaniu antykoncepcji.
Pogoda – ona także może mieć wpływ na pojawianie się bólów migrenowych. Wysoka wilgotność i temperatury są szczególnie dokuczliwe dla osób cierpiących na migreny. Warto więc planować wcześniej wszelkie aktywności na świeżym powietrzu z uwzględnieniem warunków atmosferycznych lub też być przygotowanym na zmiany planów. .

Suplementy diety pomocne w walce z migrenami


Nie ma żadnych wątpliwości, że witaminy, pierwiastki i składniki mineralne są niezbędne, by organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Niestety, styl życia, nieodpowiednia dieta czy brak dostępu do niektórych grup pokarmów powoduje, że nie zawsze jest się w stanie zapewnić ich odpowiedni poziom, pojawiają się niedobory, które mogą niekorzystnie działać zarówno na kondycję układów wewnętrznych, jak i wygląd zewnętrzny. Także w profilaktyce migrenowej stosuje się naturalne preparaty, uzupełniające poziom niezbędnych składników, mogące wspomóc w neutralizowaniu bólu, a nawet jego zapobieganiu. Na co warto zwrócić uwagę?


Przede wszystkim magnez. Jest szczególnie ważny w przypadku migren przebiegających z aurą lub wywoływanych np. zmianami hormonalnymi, takimi jak menstruacja. Niedobór magnezu może skutkować spadkami odporności oraz nieprawidłową pracą układu nerwowo – mięśniowego. Wiele wskazuje na to, że może mieć on także wpływ na występowanie migreny, co potwierdzają badania. Suplementacja magnezem w odpowiednich dawkach (400-500mg) jest więc istotna dla zachowania sprawności całego organizmu .


Warto także zadbać o odpowiedni poziom witaminy D. Odpowiada ona za kondycję całego organizmu, może powodować szybsze przemęczanie się, osłabienie, spadek odporności, a co za tym idzie – szybszą podatność na stres. Badania wykazują, że odpowiedni poziom witaminy D może ograniczyć ataki migreny. Istotny jest także koenzym Q10, który jest silnym antyoksydantem i chroni komórki przez procesami utleniania, a co za tym idzie – wzmacnia ich reakcje obronne, siłę i odporność, co może pomóc w zapobieganiu i walce z migrenami.


Także niedobór melatoniny może mieć wpływ na częstotliwość migren. Zwana jest hormonem snu i odpowiada za prawidłowy rytm dobowy, jest także przeciwutleniaczem oraz ma wpływ na odporność organizmu. Wskazano, że zarówno zaburzenia snu, prowadzące do ciągłego osłabienia i zmęczenia, jak i spadek odporności mogą mieć istotny wpływ na częstotliwość występowania migren, dlatego w przypadku przewlekłych problemów ze snem, warto suplementować melatoninę.

 
Niezbędna jest także witamina B2 (ryboflawina). Wpływa ona na sposób metabolizowania energii przez komórki, może więc mieć pozytywny wpływ na obniżenie czasu trwania, częstotliwości oraz stopnia nasilenia migreny .
Naturalne suplementy diety, pozbawione zbędnych, sztucznych dodatków, mogą pomóc w walce z migrenami, a nawet im zapobiegać, jeśli suplementacje rozpocznie się odpowiednio wcześnie i będzie ona dobrze dobrana do potrzeb organizmu.

Żródła:

More than “just a headache”. Way more than headache but what is it? The Migraine trust

Gervil M., Ulrich V., Kaprio J., Olesen J., Russell MB. The relative role of genetic and environmental factors in migraine without aura. „Neurology”,

Overvierw Migraine, nhs UK

Migraine overwiew by Mayo Clinic Staff

Alcohol and Migraine, Alessandro Panconesi MD

Migraines: Simple steps to head off the pain by Mayo Clinic Staff

How to Avoid a Migraine Before It Happens by Leigh Reason and Tricia Kinman

Migraine overwiew by Mayo Clinic Staff

Effects of Intravenous and Oral Magnesium on Reducing Migraine: A Meta-analysis of Randomized Controlled Trials, Hsiao-Yean Chiu , Tu-Hsueh Yeh, Yin-Cheng Huang , Pin-Yuan Chen

Effect of Vitamin D supplementation on symptoms and C-reactive protein in migraine patients. Tayebeh Mottaghi, Gholamreza Askari, Fariborz Khorvash, Mohammad Reza Maracy

Effect of Vitamin D Deficiency on the Frequency of Headaches in Migraine,Tae-Jin Song, Min-Kyung Chu, Jong-Hee Sohn, Hong-Yup Ahn, Sun Hwa Lee, Soo-Jin Cho

Coenzyme10 by National Center for Complementary and Integrative Health

Randomised clinical trial comparing melatonin 3 mg, amitriptyline 25 mg and placebo for migraine prevention. Andre Leite Gonçalves, Adriana Martini Ferreira, Reinaldo Teixeira Ribeiro

Zainteresował Cię ten materiał? Poleć go swoim znajomym

Polecane artykuły

Kelp - Właściwości

Kelp - Właściwości

Bacopa Monniera

Bacopa Monniera