First slide First slide First slide

Swanson Polska - Blog o zdrowiu

Fitoterapia a suplementy diety

Fitoterapia a suplementy diety

Fitoterapia, czyli ziołolecznictwo, traktowana jest jako medycyna alternatywna, co dla wielu oznacza niską wiarygodność, a nawet coś, z czego nie warto czerpać. Aby ułatwić sobie dostęp do ziół i roślin leczniczych, warto korzystać z gotowych suplementów. Co więc na temat fitoterapii i suplementacji mówią opracowania naukowe?

Czym jest fitoterapia?

Fitoterapia jest działem medycyny i farmakologii, który zajmuje się wytwarzaniem leków opartych na ziołach oraz roślinach leczniczych i ich stosowaniem w profilaktyce i leczeniu chorób. Bada właściwości lecznicze ziół, ich oddziaływanie na organizm, interakcje między nimi a lekami syntetycznymi oraz metabolizmem ich substancji czynnych. Dla jednych ziołolecznictwo, jako metoda leczenia i zapobiegania chorobom znana od lat, jest jednym z najlepszych sposobów, by zaadaptować się do niekorzystnego środowiska, dla innych z kolei jest to nic innego, jak znachorstwo, które można włożyć między bajki. Tymczasem istnieje coraz więcej dowodów na to, że zioła i rośliny lecznicze mają realny wpływ na poprawę kondycji organizmu. Przykładem tego są coraz to nowsze suplementy diety, wykorzystujące potencjał ziół i roślin do walki z najróżniejszymi schorzeniami oraz do podtrzymywania organizmu w dobrej formie.

Co to są suplementy diety?

Są to preparaty, których celem jest uzupełnienie codziennej diety w substancje, witaminy, pierwiastki i składniki mineralne, które z różnych względów trudno dostarczyć wraz pożywieniem lub na które organizm ma większe zapotrzebowanie.  Nie są to jednak leki, są dostępne dla wszystkich, be recepty, choć ich spożywanie niektórych z nich powinno być poparte opinią lekarza. Mogą mieć formę proszków, kapsułek, tabletek i olejów i dedykowane są różnym zapotrzebowaniom, nie mogą jednak stanowić zamiennika zbilansowanej diety – służą wyłącznie uzupełnianiu danych składników, nie mogą zaś być ich jedynym źródłem dla organizmu.

Fitoterapia a suplementy – czy istnieje związek?

Nie ma co do tego żadnych wątpliwości. W dobie coraz większego zapotrzebowania na naturalność, odejścia od chemii i poszukiwaniu – można powiedzieć – korzeni, by wspomagać pracę organizmu w jak najbardziej naturalny sposób, coraz chętniej sięga się po suplementy diety oparte na wyciągach z ziół i roślin.  

Istnieje mnóstwo ziół i roślin, których dobroczynne działanie znane jest nie od dziś, a które nie łatwo włączyć do codziennej diety w naturalnej postaci, ze względu na ich dostępność, kłopotliwą formę czy też smak lub zapach. Suplementy diety umożliwiają ich przyswajanie w łatwy i szybki sposób, są wygodne w użyciu, a przede wszystkim w procesie produkcyjnym nie tracą cennych właściwości. Warto jednak wracać uwagę na jakość suplementów – niestety, nie wszystkie są sobie równe, dlatego warto stawiać na najlepszych, sprawdzonych producentów.

Roślinne i ziołowe suplementy diety – na które warto zwrócić uwagę?

Jak zostało wspomniane – wiele ziół i roślin posiada prozdrowotne właściwości. I choć niektóre z nich można znaleźć na pobliskim straganie czy w każdym sklepie, to jednak są też takie, do których dostęp jest utrudniony. Stąd też zapotrzebowanie na suplementy, by móc skorzystać z dobrodziejstw także bardziej – można powiedzieć – egzotycznych roślin lub też tych, których naturalna forma jest dla niektórych trudna do zaakceptowania i włączenia do codziennej diety, na przykład:  

Miłorząb

Znany też pod nazwą Gingko Biloba, to jeden  najstarszych gatunków drzew, od wieków wykorzystywanych w medycynie chińskiej.  Zawiera ponad 50 substancji prozdrowotnych, mających wpływ na różne układy w organizmie. Poprawi działanie całego układu krwionośnego i znacznie wpływa na polepszenie krążenia, reguluje też poziom cholesterolu. Znany jest przede wszystkich ze swoich zdolności do poprawy kondycji mózgu – wspomaga pamięć i koncentrację, wzmacnia sprawność umysłu. Wykazuje także silne właściwości przeciwstarzeniowe, ceniony jest zarówno w medycynie, jak i kosmetyce. Suplementy diety z miłorzębem dostępne są w różnych formach, a ich popularność wciąż wzrasta.

Imbir

Jego charakterystyczny smak nie każdemu przypadnie do gustu. Choć jest ceniony w kuchni orientalnej, jego ostrość i charakterystyczny aromat dla wielu bywa barierą nie do przejścia. Wszyscy jednak doskonale zdają sobie sprawę z jego prozdrowotnych właściwości, szczególnie w okresie zwiększonego ryzyka zachorowania na grypę. Jego przeciwzapalne właściwości są doceniane od wieków, bywa także stosowany dla złagodzenia bólów oraz nudności.  To jedna z roślin, które działa na wiele różnych układów, od trawiennego, do krwionośnego. Można go spożywać na surowo lub zaparzać w formie herbaty, a także dodawać do potraw. Jednak dla tych, którzy nie są w stanie docenić walorów smakowych, ale cenią sobie jego wartości zdrowotne, stworzono suplementy diety z imbirem.

Kurkuma

Choć jej smak i zapach nie są tak inwazyjne jak w przypadku imbiru i czosnku, a właściwości prozdrowotne równie silne, nadal nie jest zbyt popularna.  Zarówno świeży korzeń, jak i proszek, można wykorzystać do barwienia potraw, np. ryżu, ciasta czy rosołu – nie zmienia smaku potraw, ale za to ma silne działanie na zdrowie organizmu. Wzmacnia odporność, ma właściwości przeciwnowotworowe, zapobiega także mutacjom DNA. Posiada też silne właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające, chroniąc organizm przed działaniem wolnych rodników.  Suplementy diety oparte na kurkumie z pewnością nie niosą ze sobą ryzyka ubrudzenia silnym i trudnym do zmycia barwnikiem, za to posiadają mnóstwo korzyści!

Czosnek

Można go uwielbiać – jako dodatek do niektórych potraw i sosów, ale nie sposób dodawać go do każdego posiłku. I choć nie trzeba sobie wmawiać, jaki jest zdrowy, bo świadomość tego ma każdy, to nie każdy jest gotów przełknąć mleko z czosnkiem czy codziennie przegryzać sobie jeden ząbek. A tymczasem czosnek nazywany jest naturalnym antybiotykiem, ze względu na swoje właściwości przeciwzapalne i przeciwwirusowe, wykazuje także korzystne działanie na serce, obniża ciśnienie krwi oraz cholesterol. Najczęściej służy wzmocnieniu odporności organizmu w okresie przeziębień, stąd też dobrze włączyć g w okresie jesienno-zimowym do codziennej diety, w czym pomocne mogą być właśnie suplementy.

Czy warto stosować ziołowe i roślinne suplementy diety?

Fitoterapia może mieć istotny wpływ na poprawę kondycji organizmu, a suplementy diety oparte na ziołach i roślinach leczniczych mogą być skutecznym środkiem, by temu pomóc. Zarówno wspomniane wyżej popularne rośliny, jak i mniej znane, takie jak ashwagandha czy bacopa, dostarczone w formie suplementów, z pewnością okażą się dobrym sposobem na to, by wspomóc zarówno ciało, jak i umysł, w trudach codzienności.

Żródła:

Phase II study of the effects of ginger root extract on eicosanoids in colon mucosa in people at normal risk for colorectal cancer. Zick SMTurgeon DKVareed SK.
Ginger (Zingiber officinale) reduces muscle pain caused by eccentric exercise. Black CDHerring MPHurley DJ.
Anti-emetic effect of ginger powder versus placebo as an add-on therapy in children and young adults receiving high emetogenic chemotherapy. Pillai AKSharma KKGupta YK.
Ginger syrup as an antiemetic in early pregnancy. Keating AChez RA.
Ginger for nausea and vomiting in pregnancy: randomized, double-masked, placebo-controlled trial. Vutyavanich T, Kraisarin TRuangsri R.
Efficacy of ginger for nausea and vomiting: a systematic review of randomized clinical trials. Ernst EPittler MH.
Garlic as a lipid lowering agent--a meta-analysis. Silagy  CNeil A.
Historical Perspective on the Use of Garlic. Richard S. Rivlin 
Preventing the common cold with a garlic supplement: a double-blind, placebo-controlled survey. Josling P.
Anti-inflammatory properties of curcumin, a major constituent of Curcuma longa: a review of preclinical and clinical research. Jurenka JS.
Antioxidant and anti-inflammatory properties of curcumin. Menon VP1Sudheer AR.
Role of curcumin in systemic and oral health: An overview. Monika NagpalShaveta Sood.
Advances in the Studies of Ginkgo Biloba Leaves Extract on Aging-Related Diseases. Wei Zuo,  Feng YanBo Zhang.
Ginkgo biloba extract EGb 761 has anti-inflammatory properties and ameliorates colitis in mice by driving effector T cell apoptosis. Venkata S. Kotakadi, Yu Jin, Anne B. Hofseth.
Ginkgo biloba extract improves coronary artery circulation in patients with coronary artery disease: contribution of plasma nitric oxide and endothelin-1. Wu YZLi SQZu XGDu JWang FF.

Zainteresował Cię ten materiał? Poleć go swoim znajomym

Polecane artykuły

Kelp - Właściwości

Kelp - Właściwości

Bacopa Monniera

Bacopa Monniera