First slide First slide First slide

Swanson Polska - Blog o zdrowiu

Chrząstka rekina - środek na stawy, kości i mięśnie

Chrząstka rekina - środek na stawy, kości i mięśnie

Mówiąc o zdrowiu kości i stawów, od razu przychodzi na myśl wapń i fosfor, a co za tym idzie – witaminy, jak D i K, oraz produkty spożywcze, np. nabiał, o których często się mówi w kontekście zdrowych kości i właśnie sporej zawartości powyższych składników. Czasem jednak codzienna dieta nie jest wystarczająca, by dostarczyć organizmowi odpowiednio wysoki poziom wszystkich składników odżywczych i przychodzi moment, w którym trzeba ją wspomóc odpowiednimi suplementami, np. z chrząstek rekina. Co o tym egzotycznym i nietypowym sposobie na wzmocnienie kości, mięśni i stawów mówią badania naukowe?

Czego potrzebują kości, stawy i mięśnie, by dobrze funkcjonować?

O dobrą kondycję ciała można dbać na wiele sposobów, ale nie ma żadnych wątpliwości, że wraz z upływem czasu organizm staje się coraz bardziej odporny na wszelkie zabiegi, szybciej wytrąca składniki, które działają na niego korzystnie i – po prostu – podlega wpływowi czasu. Wiele mówi się o tym, że zbilansowana dieta jest najlepszym sposobem na to, by ustrzec się przed wieloma chorobami, ponieważ pozwala dostarczyć to, na co organizm ma zapotrzebowanie. Wspiera wszystkie układy, w tym także układ kostny, kostno-stawowy i mięśniowy. Z pożywienia pobierana są witaminy, składniki mineralne i pierwiastki niezbędne do tego, by ciało było silne, zdrowe i odporne. A co powinno się znaleźć w diecie sprzyjającej zdrowiu kości, mięśni i stawów? Mówi się głównie o nabiale, jako źródle białka, które jest budulcem chrząstek stawowych oraz wapnia, który wraz z fosforem bierze udział w budowie i mineralizacji kości. Oczywiście, niezbędna jest witamina D, która pomaga w wchłanianiu wapnia, a tym samym w regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej oraz  mineralizacji tkanek kostnych.

Poza nabiałem, źródłem wapnia są także warzywa, takie jak brokuły, rukola, cukinia czy szpinak, owoce, np. figi i kiwi, oraz ich przetwory – sok pomarańczowy, rośliny strączkowe, ziarna, orzechy oraz ryby. Jak więc widać – możliwości na wspieranie kości, mięśni i stawów za pomocą diety jest sporo, jednak mimo wszystko nie zawsze są one skuteczne. Dlatego też warto zastanowić się nad suplementacją. Ważne jednak, by była ona równie naturalna.

Skąd się biorą niedobory składników odpowiednich dla kości i stawów?

Nie zawsze jednak dbałość o bogatą dietę jest możliwa. W przypadku nabiału, może się to wiązać np. z nietolerancją laktozy, co jest dość częstym schorzeniem, czy też z preferencji smakowych – mleko i jego przetwory nie dla wszystkich są nieodłącznym elementem codziennych posiłków. Także świadomy wybór, np. diety wegańskiej, uniemożliwia spożywanie nabiału, jako produktu pochodzenia zwierzęcego. Podobnie jest z warzywami i owocami – obecnie wiele osób zmaga się z różnego rodzaju nietolerancjami pokarmowymi, które wykluczają określone produkty – nierzadko są to właśnie owoce lub orzechy  - czy też z dyskomfortem po zjedzeniu niektórych produktów. Preferencje smakowe, choć najmniej istotne w kontekście zdrowia,  także mają wpływ na to, jak wiele określonych produktów, a raz z nimi składników odżywczych i mineralnych oraz witamin, znajduje się w diecie. Bardzo często także – mimo zbilansowanej diety, która nie wyklucza żadnych składników – poziom wapnia i fosforu nie jest wystarczający, a organizm sam nie wytwarza wapnia. Może to być podyktowane stylem życia – aktywność fizyczna czy częsty wysiłek związane z przeciążaniem kości i stawów, sprzyjają urazom, z kolei wraz z wiekiem następuje naturalna podatność na złamania, stany zapalne, osłabienia kości i stawów czy zwyrodnienia. Dlatego też warto sięgać po suplementy, dzięki którym układ kostno-stawowy oraz mięśnie będą dodatkowo wspomagane w prawidłowej pracy.

Chrząstka rekina – dla zdrowia kości, stawów i mięśni

Brzmi to nieco egzotycznie, choć obecnie rekin – podobnie jak inne ryby – jest wysoko ceniony na liście zwierząt, z których produkty mogą mieć zbawienny wpływ na zdrowie. Wiele mówi się o oleju z wątroby rekina na wzmocnienie odporności, ale okazuje się, że korzyści jest wiele więcej, a płyną one także z kości zwierzęcia. Sproszkowana chrząstka rekina jest składnikiem suplementów, które w realny sposób mogą wzmacniać kości i stawy, wspomagać odporność, a także poprawiać kondycję fizyczną i wytrzymałość. Dlaczego? Rekiny nie posiadają kości, a cały ich szkielet składa się z chrząstek. To dzięki temu są tak silne, zwinne i odporne. Głównym składnikiem chrząstki są wapń, fosfor, proteoglikany oraz glikoproteiny, które są zbudowane z białek, dlatego też chrząstki rekina są polecane w profilaktyce chorób kości i stawów oraz w toku leczenia takich schorzeń jak osteoporoza, reumatyzm, zapalenie stawów oraz wszelkich zmian zwyrodnieniowych.

Dodatkowo, chrząstka rekina pobudza działanie osteoblastów – komórek tworzących kości i osteoklastów, odpowiadających za odnowę tkanki kostnej, dzięki czemu funkcje i możliwości układu kostnego wciąż są wspomagane i – można powiedzieć - odnawiane. Sproszkowana chrząstka rekina zawiera też chondroityny, dzięki którym wytwarzane są protoglikany, odpowiedzialne za produkcje mazi, czyli substancji  międzykomórkowej, zapewniające odpowiednią ruchomość i płynność stawów oraz chroniącą je przez urazami. Także zawarte w chrząstce glukozaminy są pomocne w odbudowie chrząstki stawowej, wzmacniając ją i regenerując.

Suplementy diety z chrząstką rekina – czy warto je stosować?

Nadal prowadzone są badania nad zasadnością stosowania suplementów diety z chrząstką rekina. Trzeba jednak przyznać, że rekiny, jako jedne z najstarszych zwierząt, cechujące się niezwykłą siłą, długowiecznością i zwinnością, więc nie bez powodu wzbudzają medyczne dyskusje. Obecnie, suplementy z chrząstek rekina dostępne są formie kapsułek i proszków, a ich stosowanie nie budzi kontrowersji, co więcej – zalecane są nie tylko w profilaktyce chorób kości i stawów i problemach z mięśniami, ale także dla poprawy ogólnej kondycji organizmu, ponieważ chrząstka rekina stymuluje organizm do produkcji białych krwinek i przeciwciał, może mieć też dobroczynny wpływ na zdrowie skóry - pomaga między innymi w walce z łuszczycą. I choć poleca się ją głównie sportowcom, osobom aktywnym czy też pracującym fizycznie oraz starszym, warto zastanowić się nad suplementacją będąc nawet poza tymi grupami, ale mając świadomość niewystarczająco zbilansowanej diety czy też odczuwając dyskomfort związany z układem kostno-stawowym.

Źródła:

Calcium. Fact Sheet for Health Professionals. National Institutes od Health. 
Calcium Content of Foods. UCSF Health
The Health Benefits of Shark Cartilage. Cathy Wong
Shark Cartilage. Heealth Encyclopedia
Shark Cartilage. RxList
Vitamin D: can fish food-based solutions be used for reduction of vitamin D deficiency in Poland? Malesa-Ciećwierz MUsydus Z.
Proteoglycans isolated from the bramble shark cartilage show potential anti-osteoarthritic properties.Ajeeshkumar KKVishnu KVNavaneethan R.
Chondroitin sulfate from Scophthalmus maximus for treating osteoarthritis.Ren ZJi YWang YDong L
Glycosaminoglycans from marine sources as therapeutic agents.Valcarcel JNovoa-Carballal R, Pérez-Martín R.
Pro-inflammatory properties of shark cartilage supplement. Merly LSmith SL.

    Zainteresował Cię ten materiał? Poleć go swoim znajomym

    Polecane artykuły

    Kelp - Właściwości

    Kelp - Właściwości

    Bacopa Monniera

    Bacopa Monniera