First slide First slide First slide

Swanson Polska - Blog o zdrowiu

BIOTYNA NA POROST WŁOSÓW – CZY ZAWSZE JEST SKUTECZNA?

BIOTYNA NA POROST WŁOSÓW – CZY ZAWSZE JEST SKUTECZNA?

Gęste, lśniące, długie włosy to marzenie wielu kobiet. Dla niektórych jest wyjątkowo łatwe do spełnienia, swoje bowiem robi genetyka, inne szczęściu muszą pomagać i poszukiwać różnych sposób na to, by wyhodować włosy o pożądanej długości. Na rynku nie brakuje suplementów zapewniających o tym, że ich regularne stosowanie przyczyni się do większego wzrostu i polepszenia jakości włosów  - wiele mówi się o biotynie jako składniku, który jest niezbędny do osiągnięcia wymarzonych efektów. Co na temat skuteczności biotyny w walce o piękne włosy mówią badania naukowe?

Co to jest biotyna?

Biotyna jest związkiem organicznym, rozpuszczalną w wodzie witaminą z grupy B, inaczej zwana witaminą B7 lub witaminą H. Występuje zarówno w organizmach zwierzęcych, jak i roślinnych. Ma istotny wpływ na kondycję włosów, skóry i paznokci, dlatego też jest częstym składnikiem suplementów, mający wspomóc pielęgnację włosów. Jest także koenzymem wielu złożonych procesów, co oznacza, że niektóre z enzymów bez jej udziały nie mogą prawidłowo przeprowadzać swoich reakcji. Bierze także udział w przekształcaniu niektórych składników odżywczych w energię, dlatego jej niedobór może skutecznie zaszkodzić prawidłowemu działaniu organizmu.

Jednym z typowych objawów niedoboru biotyny jest pogorszenie kondycji włosów i paznokci. Łamanie, zmatowienie, zahamowanie wzrostu, kruchość, wypadanie – na to najczęściej skarżą się kobiety i wszelkie objawy przypisują właśnie niewystarczającej ilości biotyny. Jednak ciekawe jest to, że jej źródłem jest wiele pokarmów, które spożywa się powszechnie w dużych ilościach, zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego, dlatego naprawdę trudno o jakiekolwiek niedobory biotyny. Ponadto, nawet jeśli dieta nie jest wystarczająco bogata, w zasadzie nie ma żadnego uzasadnienia dla suplementowania biotyny, ponieważ jest ona syntezowana przez florę bakteryjną znajdującą się w jelitach. Jedyne, co może zaburzyć ten proces, to wyjałowienie ów flory np. w wyniku antybiotykoterapii, jednak i to nie jest powodem, by od razu sięgać po biotynę – lepiej bowiem skupić się na odnowieniu flory poprzez dostarczanie probiotyków.

Dlaczego więc sięga się po biotynę w chwilach, kiedy zauważa się pogorszenie stanu włosów? Co na temat jej skuteczności mówią badania naukowe?

Biotyna a wzrost włosów – czy są jakieś zależności?

Podstawowym białkiem, które tworzy włosy, skórę i paznokcie, jest keratyna, zaś biotyna poprawia jej infrastrukturę. Tak naprawdę jednak jej rola nie do końca jest znana, szczególnie, jeśli chodzi o wpływ na włosy, skórę czy paznokcie. Badania dowodzą, że rzeczywiście może się ona przyczyniać do pobudzenia cebulek włosowych do wzrostu, jednak dzieje się tak tylko w przypadku, kiedy faktycznie stwierdza się jej niedobory. W chwilach, kiedy zażywa się biotynę bez wyraźnego sygnału, że organizm ma jej niedostateczną ilość, jedynie w celach profilaktycznych, dla polepszenia kondycji włosów, efekty mogą być w zasadzie niezauważalne, co oznacza, że właściwie nie ma sensu suplementowania biotyny bez wyraźnych wskazań medycznych.

Skąd więc teorie, jakoby biotyna była najlepsza na włosy i była cudownym środkiem na ich szybszy porost? Najwyraźniej osoby, które sięgnęły po suplementy diety z tą witaminą faktycznie cierpiały na jej niedobory.

W 2015 roku przez 90 dni prowadzono badania na skuteczność działania biotyny na włosy na grupie osób, które skarżyły się na ich mocne przerzedzenie. To faktycznie mogło być spowodowane niedoborem witaminy. Efektem było ograniczenie wypadania oraz wyraźny przyrost nowych włosów, co dowodzi, że biotyna jest skuteczna, jednak nie ma potwierdzenia, czy będzie działała tak samo w przypadku profilaktyki, stosowana przez osoby, które chcą jedynie ograniczyć naturalne wypadanie włosów.

Jak rozpoznać niedobory biotyny?

Są bardzo łatwe w rozpoznaniu – dotyczą głównie problemów skórnych oraz paznokci i włosów. W przypadku niedoboru biotyny, łatwo można zauważyć pojawiające się wysypki i podrażnienia na skórze, jej nadmierne wysuszenie, wrażliwość, a także stany zapalne. Skóra może stracić swój blask, stać się szara, podatna na pęknięcia i zmiany podobne do tych, które towarzyszą łuszczycy. Skóra staje się bardzo podatna na wszelkie urazy, wrażliwa i nieprzyjemna w dotyku. Jeśli chodzi o paznokcie – stają się cienkie, łamliwe i rozdwajające. Kobiety, które uskarżają się na to, że nie potrafią podtrzymać przyrostu paznokcia,  powinny mieć na uwadze właśnie niedobory biotyny. Z kolei włosy mogą zacząć nadmiernie wypadać.

Biotyna wpływa także na inne aspekty organizmu, w tym na obniżanie cholesterolu, więc wszelkie jego skoki mogą oznaczać niedobór tej witaminy. Niedostateczna ilość biotyny może być także przyczyną zmian nastroju, od senności i apatii po rozdrażnienie i brak koncentracji oraz pogorszenia kondycji fizycznej, związanej z bólem i dyskomfortem odczuwanym w mięśniach.  

Naturalne źródła biotyny

Biotyna występuje w wielu pokarmach, które są składnikami – można powiedzieć – klasycznych diet. Większa uwagę na ewentualny niedobór powinny zwrócić osoby, które stosują dietę niskowęglowodanową, ponieważ sporo biotyny zawierają mąki pełnoziarniste i ich przetwory, mąka ryżowa i sojowa, soja i inne rośliny strączkowe oraz banany. Źródłem biotyny jest także mięso, w tym podroby, takie jak wątroba i nerki. Warto spożywać także żółtka jaj, orzechy, w tym orzeszki ziemne i włoskie oraz migdały, całe ziarna, grzyby oraz warzywa, takie jak pomidor, kalafior, marchew i szpinak. Warto pamiętać, że wysoka temperatura, czyli np. taka, która towarzyszy obróbce cieplnej, może obniżać skuteczność biotyny, dlatego w miarę możliwości warto sięgać po surowe warzywa i owoce.

Czy można przedawkować biotynę?

Wszystko, co w nadmiarze, szkodzi, jednak ryzyko przedawkowania biotyny jest niewielkie, a skutki tego mogą mieć formę nudności, biegunki i wymiotów, ale występują rzadko. Jako witamina rozpuszczalna w wodzie, w nadmiarze jest p prostu wydalana z organizmu wraz z moczem. Jednak podobnie jak w przypadku wszystkich suplementów, przez rozpoczęciem zażywania biotyny warto skonsultować to z zaufanym lekarzem i wykonać niezbędne badania. Może się bowiem okazać, że przyczyny pogorszenia stanu cery czy wypadania włosów są inne, niż niedobór biotyny, i w tym wypadku suplementacja okaże się zupełnie nieskuteczna. Co więcej – biotyna może w chodzić w interakcje z innymi lekami, jednak ciąż przeprowadzono zbyt mało badań, by otrzymać na to jednoznaczne dowody. Pewne jest jednak to, że biotyna jest skuteczna wyłącznie wtedy, gdy w organizmie faktycznie występują jej niedobory, dlatego nie ma większego sensu jej profilaktyczne zażywanie. Jeśli chodzi o poprawę kondycji włosów, na rynku nie brakuje innych suplementów, które mogą pomóc w spełnieniu marzenia o długich, mocnych włosach.

Źródła
A Double-blind, Placebo-controlled Study Evaluating the Efficacy of an Oral Supplement in Women with Self-perceived Thinning Hair. Ablon Glynis
Biotin amelioration of nephrotoxicity in streptozotocin-induced diabetic mice
Badr A.Aldahmash Doaa, M.El-Nagar, Khalid E.Ibrahim
Biotin. Jane Higdon
Vitamins and their derivatives in the prevention and treatment of metabolic syndrome diseases (diabetes). Krishnamurti Dakshinamurti
Pregnancy and Lactation Alter Biomarkers of Biotin Metabolism in Women Consuming a Controlled Diet. Cydne A Perry, Allyson A West, Marie A Caudill
Anti-diabetic activity of chromium picolinate and biotin in rats with type 2 diabetes induced by high-fat diet and streptozotocin Mehmet TuzcuCemal Orhan 

 

Kategorie bloga

Polecane artykuły

Kelp - Właściwości

Kelp - Właściwości

Bacopa Monniera

Bacopa Monniera